۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۶۹۸۹۸
حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در گفت وگو با رسا:

وضعیت اقتصادی امروز نتیجه ناتوانی دولت در هدایت سرمایه‌های مردمی است| نیازمند بسته اصلاحی سیاست اقتصادی هستیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت شرایط امروز اقتصادی را ناشی از ناتوانی دولت در مدیریت نقدینگی دانست و گفت: این حجم از نقدینگی مانند سیلاب است که اگر هدایت و کنترل نشود، اثری جز ویرانی و تخریب نخواهد داشت.
مصباحی مقدم

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تلاش آمریکا برای سوء استفاده از شرایط فعلی کشور در زمینه اقتصاد گفت: عامل اصلی اتفاقات اخیر مسائل داخلی است؛ هر چند فضای روانی ایجاد شده توسط آمریکا و کشورهای اروپایی بر این مسأله سایه افکنده باشد اما ریشه ماجرا رشد بی‌رویه نقدینگی کشور است که در سال‌های اخیر شتاب زیادی گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: میانگین نرخ رشد اقتصادی سالانه کشور حدود چهار درصد اما رشد نقدینگی سالانه 20، 25، 28 و 30 درصد بوده است؛ این نرخ رشد باعث شده است نقدینگی کشور نسبت به سال 1384 پانزده برابر شود، این حجم از نقدینگی مانند سیلاب به دنبال روزنه‌ای برای خروج می‌گردد که اگر هدایت و کنترل نشود، اثری جز ویرانی و تخریب نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم افزود: این نقدینگی در سال‌های گذشته به بانک‌ها و فعالیت‌های غیر مولد اقتصادی مانند دلالی و واسطه‌گری وارد شده است؛ البته با وجود ادعای بانک‌ها مبنی بر وارد شدن منابع بانکی به بخش مولد اقتصاد، می‌دانیم که منابع بانکی هم بیشتر به سمت فعالیت‌های غیر مولد حرکت کرده است.

وی در پاسخ به چرایی تبدیل شدن وضعیت کشور به وضع فعلی توضیح داد: مبالغی که به عنوان طلب مردم از مؤسسات مالی با استقراض از بانک مرکزی پرداخت شد بعلاوه نقدینگی که بر اثر تغییر نرخ سود بانکی سال گذشته از سیستم بانکی کشور خارج شد، باعث حرکت نقدینگی به سوی ارز و طلا شد، هر چند دولت بلافاصله از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و نرخ سود بانکی را به بیست درصد برگرداند، اما آن اقدام کار خود را کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در شرایطی که این مسائل پیش‌بینی می‌شد و باید تدبیری برای نقدینگی خارج شده از بانک‌ها اندیشیده می‌شد تا باعث به وجود آمدن این ویرانی نشود، ناتوانی دولت در هدایت سرمایه‌های مردمی و البته سوء استفاده آمریکایی‌ها و ایجاد فضای روانی بر مردم چنین اوضاعی را به وجود آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه‌گانه مبنی بر مدیریت قاطعانه در حل امور اقتصادی گفت: خبرهایی از اقدامات جدید دولت در حل مسائل حکایت دارد؛ شاید اصلاحی در مدیران و مسؤولان بخش اقتصادی دولت به وجود آید که تأثیرات مطلوبی را بر اقتصاد بگذارد.

وی در ارائه راهکار خود برای حل مسائل اقتصادی کشور ابراز داشت: ما نیازمند یک بسته سیاستی هستیم که در آن نظام بانکی، سیاست‌های پولی و عرضه و تقاضای ارز اصلاح شوند و افکار عمومی مدیریت شده و مردم آرامش پیدا کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با اشاره به توانمندی مسؤولان کشور برای حل مشکلات اقتصادی مردم تصریح کرد: ما دارای تجربه چند باره مدیریت بحران در کشور هستیم، شرایط ما هنوز به شرایط بحران 1374 ارزی نرسیده است که در آن زمان بدهی چهل میلیارد دلاری معوق و ناتوانی منابع ارزی در بازپرداخت آن شرایطی بسیار سخت‌تر از شرایط امروز را برای ما رقم زده بود و از آن شرایط خارج شدیم؛ امروز هم توانایی خروج از این شرایط را داریم به شرط آنکه افکار عمومی مدیریت شود./836/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات